Vad är Optimering?
Motoroptimering, Chiptuning, Trimchip, Chippa, Chippning, Chiptrimmning, Mappning?
Motoroptimering benämns ofta felaktigt vilket leder till förvirring. Vi försöker här redogöra för de olika begreppen.
Motoroptimering
Bilar idag styrs av en dator, bilens hjärna (ECU). Eftersom en dator är den centrala hubben i bilen så blir också mjukvara oerhört viktigt, och som med all mjukvara så kan den optimeras.
Det är det motoroptimering (kallas ibland även för Chiptuning/Trimchip/Chippa/Chiptrimmning, Mappning) handlar om, att koppla upp sig mot just din bils dator för att se hur mjukvaran kan optimeras. Syftet med optimeringen är att öka effekten på rätt sätt, t.ex. genom lägre bränsleförbrukning, ökad körglädje och snabbare acceleration.
Mappning
Mappning innebär i regel att man sätter upp bilen i en så kallad bromsbänk/ rullande landsväg, eller kör bilen på en avlyst vägsträcka och justerar mjukvaran i en styrenhet för att få vissa önskade egenskaper och/eller eliminera vissa oönskade egenskaper.
Mappning är ett manuellt skräddarsytt arbete som av teknikern (”mapparen”) görs framförallt i bromsbänk eller vägsträcka där man utvärderar de värden man läser ut från ECU. Mapparen/teknikern utvärderar dessa data och justerar tills man får de värden/ resultat man önskar.
Chippning – Chiptrim
På den gamla goda tiden brukade man fysiskt öppna upp ECUerna och plocka ur och löda i chip på kretskorten till styrenheterna. Det innebar alltså att man tog loss en IC-krets från kretskortet där mjukvaran var ”inbränd” och läste ur informationen. Sen tog man en ny IC-krets och ”brände” in en ny modifierad mjukvara och lödde tillbaka den nya IC-kretsen. Ofta så var det 2 IC-kretsar man ändrade i. Ett för tändning och ett för bränsle. För att detta arbete skulle bli så snabbt och enkelt at arbeta med så var det väldigt ofta att man lödde dit en sockel som IC-kretsen satt i kunde dras ur och tryckas tillbaka på ett någorlunda enkelt sätt. Detta underlättade enormt, eftersom det gick åt en ny IC-krets varje gång man skulle finjustera mjukvaran.
Nya tider!
Nuförtiden behöver man aldrig gå tillväga på det sättet, om fordonet är relativt nytt.
Idag använder man till största delen OBD-uttaget i bilen och kopplar upp sig till ECU, men ibland måste man plocka ur ECU ur bilen och endera koppla upp sig direkt på kontaktstycket, eller så måste man öppna upp ECU för att komma åt vissa kontaktytor på kretskortet. Men det blir färre och färre.
Däremot har orden ”chippa”, ”chippning”, ”chiptrimning” och liknande hängt med till nutid, även fast man inte arbetar på det sättet längre.
När man använder ordet ”chippa bilen” eller ”chiptrimma” så betyder det oftast att man optimerar motorn i bilen.
Är det lagligt?
Det finns egentligen inget hinder att optimera din bil.
Det är tillåtet att utföra motoroptimering på ett fordon avsett för motorsport, om fordonet används till motorsport eller är registrerat för motorsport i fordonsregistret.
Vi på Wroom Racing tar avstånd till vad eller hur du skall använda ditt fordon. Det är ALLTID fordonsägarens egna val och risk!
Se i bilväljaren om vi har optimering för din bil
Finns inte din bil/fordon i vår bilväljare, hör av dig till oss, då vi kan ha en lösning även till ditt fordon/bil!
Optimering
WROOM Racing utför optimering av bilar, husbilar, firmabilar och till viss del entreprenadmaskiner/traktorer om de finns med i vårt verktyg (Autotuner) Vi samarbetar med globala optimeringsexperter för att utveckla optimering samt andra produkter, som passar din bils behov exakt.
Mer än 90% optimeringsmjukvaran utvecklas i bromsbänkar i våra samarbetspartners labb, vilket garanterar den mest effektiva optimeringen för ditt fordon, och gör det möjligt att tillhandahålla optimering för många olika typer av fordon.
Wroom Racing kan även erbjuda andra prestandahöjande hårdvarukomponenter såsom insug, avgassystem, turbo, kompressor samt andra motorarbeten med hjälp av våra samarbetspartners.
Wroom Racing kan i vissa fall erbjuda Steg 3 av optimering, och längre fram kommer även fler steg att erbjudas, hör av er om ni vill gå längre än Steg 3!
Steg 1 optimering – Den enklaste, samt populäraste:
Steg 1 optimering är en ECU-uppgradering som är professionellt utvecklad till fordonets OEM motorstyrning. Denna form av optimering är den enklaste formen för optimering. Den utförs som regel via bilens OBD-kontakt.
Steg 1 optimering kalibrerar mjukvaran i ditt fordon så att fordonets enskilda komponenter samverkar så bra som möjligt tillsammans. Det som sker är att vi justerar motorns olika komponenter, såsom tändning, insprutningstider, bränsletryck turbotryck m.fl, så att de fungerar så effektivt som möjligt samtidigt som de kan samarbeta med fordonets knacksensorer så justeringarna håller sig inom de rekommenderade värdena.
Det garanterar maximal styrka i form av flera hästkrafter (Hk) och Newtonmeter (Nm) under säkra former.
Steg 1 optimering är ett resultat av 100+ timmars arbete på en bromsbänk.
Steg 2 optimering – Optimering samt fysiska förändringar görs på fordonets hårdvara
Detta innefattar b.la modifierad mjukvara som justeras till att passa de förändringar som görs på fordonets hårdvara.
Det är förändringar, som bidrar till att optimera / maximera din bils prestanda väsentligt.
Steg 3-5 optimering – Den kompletta uppgraderingen
Denna typ av optimering ger dig ett rejält uppgraderat fordon. Det är en optimeringsform, som passar bäst för tävlingsbilar/banbilar och kräver en speciell optimering av fordonet. Då behövs en bromsbänk för att kunna justera allt så det verkligen lirar med varandra.
Optimeringstillval?
När du är ute på en resa kan du t.ex välja till extra handbagage på flyget, vad du vill ha för mat m.m. När du väljer att optimera ditt fordon, framförallt din bil kan du också välja till olika extra funktioner. Här nedan kommer vi att ta upp en del av dessa funktioner och vad det innebär. Fördelar och nackdelar.
Start – Stopp systemet inaktiverat
Genom att avaktivera detta system så sliter det mindre på batteri, startmotor och starkrans på svänghjulet. Nackdelen med detta är att det innebär en högre miljöpåverkan!
EGR OFF
EGR står för Avgasåterledning (efter engelska Exhaust Gas Recirculation) vilket är återledning av en mindre del av avgaserna till motorns insugssida på diesel och bensinmotorer.
När du stänger av EGR, innebär det att EGR-ventilen inte längre öppnas vid partiell och full belastning. Fördelen med detta är att avgaserna inte förorenar motorn invändigt, framförallt på dieselmotorn. Nackdelen med detta är att det innebär en högre miljöpåverkan!
DPF OFF (Dieselfordon)
I princip är alla nya bilar och skåpbilar utrustade med ett sotfilter, ett så kallat dieselpartikelfilter (DPF). Avgaserna passerar genom filtret och samlar sotpartiklar. Filtret ser till att sotpartiklarna fastnar tillfälligt när avgaserna passerar igenom, och när filtret är mättat kör ECU en regenereringsprocess. Dvs. under denna process bränns sotpartiklarna bort vid en mycket hög temperatur och detta kräver en ökad tillförsel av diesel. När regenereringen sätter i gång behövs extra diesel vilket ökar bränsleförbrukningen.
Ibland blir DPF blockerat pga sot i filtret som inte bränts bort vilket minskar motoreffekten och orsakar felmeddelanden i fordonets ECU, vilket kräver en resa till en verkstad som kan lösa problemet.
Att DPF blir blockerat/fullt är relativt vanligt om bilen går väldigt korta sträckor och aldrig får chansen att ”bränna” ur sotet. Det som orsakar att filtret inte ”bränner” ur sotet ur DPF är att motorn går vid låga temperaturer, varvtal och korta intervaller vilket innebär att filtret ej når den höga temperatur det behöver för att starta regenereringsprocessen, och detta innebär ett blockerat/fullt sotfilter. Och det kan sluta dyrt.
När vi pratar om DPF OFF så monteras DPF bort, eller töms på innehåll och programmeras bort i ECU.
Nackdelen med detta är att det innebär en högre miljöpåverkan.
Pops & Bangs
Vad är det?
Pop & Bangs kallas det när bränsle detonerar i ditt avgassystem när du släpper gaspedalen. Väljer du funktionen Pops & Bangs så hålls turbons varvtal uppe, utan att sakta ner speciellt mycket efter att du släpper gaspedalen och trycker ner full gas igen. Dvs en sorts anti-lag funktion som gör att turbons reaktionstid är minimal samt snabbt får upp turbotrycket igen vid t.ex växling.
När funktionen är på, förbrukar bilen mer bränsle än vanligt.
Launch control
Launch Control är en funktion som hjälper till med accelarationen från stillastående genom att turbon bygger upp ett tryck redan på förhöjt varvtal. Funktionen funkar genom att du håller nere kopplingen samt gaspedalen samtidigt. Detta gör att motorn lägger sig på ett förprogrammerat varvtal typ 2.500 RPM eller mer trots att du har gaspedalen fullt nertryckt och bygger upp turbotrycket. När du känner dig redo är det bara att släppa upp kopplingspedalen och bilen drar iväg med en rejäl acceleration!
Launch Control ska användas restrektivt då det ökar avgastemperaturen avsevärt vilket sliter rätt hårt på turbo, cat och övrig drivlina!
Har du frågor/tvivel kring val av optimeringssteg?
Känner du dig osäker? eller är du bara nyfiken att pröva en optimering efter du läst all denna ”nördtext”? Hör av dig!
Vi har ett stort urval av optimeringar av mycket hög kvalitet.
Vi står också redo att hjälpa dig att välja den bästa typen av optimering för din bil/fordon eller att svara på dina frågor.
Kontakta vår support genom vårt kontaktformulär på hemsidan.
Använd FB messenger eller ring till oss på tele: 0730-76 16 88
Efter en optimering av din/fordon kan du som regel förvänta dig mellan 10-40% extra hästkrafter och vridmoment.
Även bränsleförbrukningen brukar minska med en hel del 0-15% är inte ovanligt. Allt beroende på hårt du trycker på gasen samt bredd, storlek på däck m.m. MEN vi kan inte lova att det blir så!
Optimering Steg1 är inte ett mekaniskt ingrepp och kan därför inte ses vid besiktning av bilen eller vid en poliskontroll, men det betyder inte att optimering alltid är lagligt